توانايي هاي خود را باور كنيم

noorany

آموزش قرآن و تربیتی

توانايي هاي خود را باور كنيم 

توانايي هاي خود را باور كنيم

اين جمله را در سرلوحه زندگي خود قرار دهيد: «براي رسيدن به موفقيت به توانايي هاي خود ايمان داشته باشيد.»
همه مردم افرادي را كه از اعتماد به نفس بالايي برخوردارند- از يك پزشك گرفته تا يك سخنران- تحسين مي كنند. اعتماد به نفس بالا در تمام جنبه هاي زندگي ما اهميت زيادي دارد. با اين حال بسياري از مردم فاقد اعتماد به نفس هستند و براي دستيابي به آن تلاش مي كنند. متاسفانه اين وضعيت مي تواند يك دور تسلسل باشد كساني كه فاقد اعتماد به نفس هستند براي رسيدن به موفقيت با مشكلات عديده اي روبه رو مي شوند.
بيشتر مردم تمايلي به طرف معامله شدن با افراد دستپاچه و ناشي كه مدام از ديگران عذرخواهي مي كنند ندارند و در عوض تحت تاثير كساني قرار مي گيرند كه با صراحت حرف مي زنند، سرشان را بالا مي گيرند، با اطمينان به سوالات جواب مي دهند و در صورت ندانستن مساله اي، به اين موضوع اعتراف مي كنند.
كساني كه داراي اعتماد به نفس بالايي هستند اين ويژگي را در دوستان، شنوندگان، روسا، مشتريان و اطرافيان خود تزريق مي كنند. جذب اعتماد به نفس ديگران يكي از راه هاي كليدي براي كسب موفقيت است.
خبر خوب اين كه مي توان اعتماد به نفس را آموخت و آن را تقويت كرد. در هر حال اهميت زيادي دارد كه شما اعتماد به نفس خود را تقويت كنيد يا به تقويت اعتماد به نفس ديگران بپردازيد.
مطمئن باشيد ارزش تلاش كردن را دارد!
اعتماد به نفس شما در چه حد است؟
اعتماد به نفس شما به طرق مختلف نشان داده مي شود: ظاهر، سخنان، نحوه حرف زدن و...

به مقايسه هاي زير توجه كنيد:

افرادي كه داراي اعتماد به نفس بالايي هستند:
1-آنها كاري را كه اعتقاد دارند درست است، انجام مي دهند، حتي اگر سايرين به ريشخند يا انتقاد از آنان بپردازند.
2- براي كسب موفقيت هاي بيشتر، دست به خطر مي زنند و تلاش مي كنند.
3- به اشتباهات خود اعتراف كرده و از آنها درس مي گيرند.
4-در انتظار تحسين و تمجيد ديگران هستند.
5-تحسين ها و تمجيدها را به سادگي مي پذيرند: «متشكرم، من واقعا تلاش زيادي كردم و خوشحالم كه شما قدر زحمات مرا مي دانيد».

افرادي كه اعتماد به نفس پاييني دارند:

1-به نظرات ساير مردم اهميت زيادي مي دهند و با توجه به آن دست به كار مي شوند.
2-در منطقه آرامش مي مانند و از ترس، ناكامي، از خطر كردن خودداري مي كنند.
3-براي پوشاندن اشتباهات خود به سختي تلاش مي كنند و اميدوارند قبل از اين كه اين اشتباهات رو شود همه چيز را روبه راه كنند.
4- تا حد امكان قابليت هاي خود را به رخ ديگران مي كشند.
5-خود را شايسته تمجيد نمي بينند: «من كار مهمي انجام نداده ام. هر كسي مي توانست اين كار را بكند.»
همان طور كه از اين مثال ها روشن مي شود اعتماد به نفس پايين مي تواند مخرب باشد و غالبا خود را به صورت افكار منفي نشان مي دهد. افرادي كه اعتماد به نفس بالايي دارند معمولا خوشبين هستند. آنها به توانايي هاي خود ايمان دارند و حداكثر استفاده را از فرصت ها مي برند.

اعتماد به نفس چيست؟

اعتماد به نفس شامل دو بخش است: اعتقاد به موثر بودن و عزت نفس: ما زماني احساس مي كنيم فردي موثر هستيم كه از مهارت ها و قدرت خود در رسيدن به اهداف مان آگاه باشيم. اگر اعتماد به نفس با سختكوشي همراه باشد ما را به موفقيت مي رساند و باعث مي شود چالش هاي دشوار را بپذيريم و براي رسيدن به اهداف خود تلاش كنيم. داشتن عزت نفس باعث مي شود بيشتر از گذشته احساس مؤثر بودن كنيم. عزت نفس به مفهوم اين است كه بتوانيم خود را با هر شرايطي وفق دهيم و بپذيريم كه حق داريم خوشحال باشيم.
اين مسئله تا حدي ناشي از تأييد اطرافيان ماست هر چند بخشي از آن نيز به علت توانايي هاي بالاي خود ما مي باشد.
برخي از مردم اعتقاد دارند كه افكار مثبت، اعتماد به نفس را به همراه خواهد داشت. اين موضوع تا حدي صحت دارد ولي در ضمن بايد با تعيين اهداف و تلاش براي رسيدن به آنها، اعتماد به نفس خود را تقويت كنيم و صلاحيت خويش را افزايش دهيم.
بدون اين كار نه تنها اعتماد به نفس سازنده اي نخواهيم داشت بلكه اعتماد به نفس كاذبي پيدا مي كنيم كه نتيجه اي جز ناكامي و پريشاني ندارد.
تقويت اعتماد به نفس: شما چگونه مي توانيد به اعتماد به نفس متوازني دست يابيد، اعتماد به نفسي كه در واقعيت ريشه دارد؟
خبر بد اين كه شما راه آساني در پيش نداريد ولي خبر خوب اين كه تقويت اعتماد به نفس كاري عملي است، البته تا زماني كه شما از اراده كافي برخوردار باشيد.
و بهتر از همه اينكه كارهايي كه براي تقويت اعتماد به نفس انجام مي دهيم موفقيت ما را به دنبال خواهد داشت. در ضمن اعتماد به نفس ما در واقعيت ريشه دارد و هيچ كس نمي تواند ما را از اين موهبت محروم كند!
شما براي رسيدن به سرزمين اعتماد به نفس سفري سه مرحله اي را در پيش داريد: آماده شدن، رهسپار شدن و شتاب گرفتن به سوي موفقيت.

گام اول: آماده شدن

اولين گام اين است كه خود را براي سفري كه در پيش داريد آماده كنيد. شما بايد كاملا از شرايط فعلي خود آگاه شويد، در مورد اهداف خود فكر كنيد و عزم خود را براي رسيدن به آنها جزم نماييد. به منظور آماده شدن براي سفر به موارد زير توجه كنيد:

به دستاوردهاي خود نگاهي بيندازيد

راجع به زندگي تان فكر كنيد و فهرستي از ده موفقيت بزرگ خود تهيه نماييد. شايد شما در يك امتحان نمره خوبي آورده ايد، شايد كار خود را به خوبي انجام داده ايد، شايد نقش سازنده اي در زندگي ديگران داشته و... هفته اي چند دقيقه به فهرست موفقيت هاي خود نگاه كرده و از آن لذت ببريد.

در مورد نقاط قوت خود فكر كنيد

در مورد جايگاه خودتان در زندگي بينديشيد، حوادث اخير زندگي خود را در نظر بگيريد. در مورد آنچه دوستانتان نقاط ضعف و قوت شما مي دانند فكر كنيد و سپس در مورد موفقيت ها و تهديداتي كه با آنها روبه رو هستيد بينديشيد. حتي روزي چند دقيقه از فكر كردن به نقاط قوت خود لذت ببريد!

در مورد مسائل مهم زندگي و اهداف خود فكر كنيد

قدم بعدي اين است كه در مورد چيزهايي كه حقيقتاً براي شما اهميت دارد فكر كنيد.
در اين ميان مشخص كردن اهداف نقش مهمي ايفا مي كند.
اهدافي را انتخاب كنيد كه رسيدن به آنها مستلزم برجسته شدن نقاط قوت شما باشد. نقاط ضعف خود را بزرگ نكنيد. قدر فرصت هاي پيش آمده را بدانيد و به مهار تهديدها بپردازيد.
مسير رسيدن به اهداف خود را به مراحل كوچك تقسيم كنيد، به گونه اي كه در كمتر از يك ساعت بتوانيد مرحله اول را پشت سر بگذاريد!



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در یک شنبه 23 تير 1390برچسب:,ساعت15:48توسط در پی نور | |